sinds 2001
20 jaar

naar overzicht

Een bedrijf met uitstraling

Als het gaat over de liefde wordt wel eens gezegd dat het innerlijk belangrijker is dan het uiterlijk. Als het gaat over je bedrijf dan klopt dat niet. Daar is het innerlijk en uiterlijk allebei belangrijk. Het innerlijk (de strategie) wordt namelijk weerspiegeld in het uiterlijk (identiteit / huisstijl).

Identiteit

De identiteit van een bedrijf is het totale beeld van prestaties, materialen, kleuren, vormen, gedrag, lay-out, visuals, logo, communicatie en typografie. Een consequent doorgevoerde huisstijl geeft een bedrijf een verzorgde en professionele uitstraling. Daardoor kiezen ze voor jouw bedrijf.
Om te komen tot een goed logo en passende huisstijl moet ik boven tafel krijgen wat iemand wil uitstralen met zijn / haar bedrijf. Daarom begint het proces van het ontwikkelen van een logo en huisstijl altijd met een goed gesprek. 

In zo'n gesprek komen voor de hand liggende vragen aan bod zoals: 
 

  • Geef een beschrijving van je bedrijfsactiviteiten
  • Voor welke doelgroep(en) zijn deze activiteiten bedoeld?
  • Geef een toelichting op de bedrijfsnaam (indien van toepassing). 
  • Wat betekent het? 
  • Hoe ben je tot deze bedrijfsnaam gekomen?
  • Waarin onderscheidt je bedrijf zich ten opzichte van concurrenten?

Deze vragen zijn vaak makkelijk te beantwoorden omdat hierover al goed nagedacht is bij het oprichten van een bedrijf of bij het veranderen van koers. Deze zaken zijn ook belangrijk voor een huisstijl. Die moet namelijk aansluiten bij de doelgroep en ervoor zorgen dat jouw bedrijf zich ook in uitstraling onderscheidt van de concurenten. 

Daarnaast stel ik de vraag: Wat wil je uitstralen met je bedrijf? Denk daarbij aan termen zoals bijvoorbeeld zakelijk, trendy, behoudend, fris, vrouwelijk, flexibel, professioneel, speels, strak, vertrouwen. Denk breed en maak associaties die bij je bedrijf passen. Ook minder voor de hand liggende associaties (zoals lente, water, Efteling) kunnen mij een goed beeld geven van wat je wilt uitstralen. 

Ook stel ik soms de volgende vragen als ik nog geen goed beeld heb van wat iemand wil uitstralen met zijn bedrijf:
 

  • Zijn er logo's, foto's of andere beelden die al uitstralen wat je zou willen uitstralen?
  • Heb je voorbeelden van logo's, foto's of andere beelden die uitstralen wat je absoluut niet wilt uitstralen?
  • Zijn er kleuren waarvoor je een grote voor- of afkeur heeft?

Moodboards

Op het einde van het gesprek moet het voor mij duidelijk zijn wat de uitstraling van het bedrijf zal moeten gaan worden. Omdat beelden meer zeggen dan woorden heb ik vijf moodboards gemaakt die verschillende uitstralingen weergeven. Hiermee kan ik laten zien welke uitstraling bij het bedrijf past. Meestal kom je uit op een combinatie van meerdere stijlen.

Welke van onderstaande moodboards past bij de uitstraling van jouw bedrijf?

moodboard betrouwbaar en degelijk
Betrouwbaar en degelijk
moodboard bewust en natuurlijk
Bewust en natuurlijk
moodboard fris en open
Fris en open
moodboard hip en trendy
Hip en trendy
moodboard warm en persoonlijk
Warm en persoonlijk

Brigitte 
ontwerper

naar overzicht

Wil je je bedrijf laten groeien?

Of een andere markt aanboren? Of meer naamsbekendheid genereren? Ga eens met ons in gesprek tijdens een kosteloze sparringsessie om te zien hoe we je daarmee kunnen helpen.

Wil je een bedrijf starten?

En wil je dat vanaf het begin professioneel aanpakken? Ga eens met ons in gesprek tijdens een kosteloze sparringsessie om te zien hoe wij je kunnen helpen om indruk te maken op jouw ideale klanten.