sinds 2001

naar overzicht

Waarom tekst in hoofdletters minder goed leesbaar is

Vandaag ontving ik weer zo’n mailtje met alle tekst in hoofdletters. “Is het nou echt zo dringend?”, dacht ik. Of is de boodschap heel belangrijk en wilde ze dat duidelijk maken door alles in hoofdletters te zetten? Het kan ook zijn dat de Caps Lock per ongeluk was ingedrukt en dan krijg je ook allemaal hoofdletters. Hoe dan ook, ik vond het schreeuwerig overkomen.

tekst in hoofdletters

Wat lees ik nu?!

Nadat mijn irritatie over het schreeuwerige mailtje was gezakt, ging ik het lezen. Dat duurde wat langer, omdat ik soms iets las dat er niet stond. Heel raar dat je soms een woord denkt te lezen dat er helemaal niet staat. Als je dan nog eens goed kijkt naar het woord zie je ineens wat er wel staat. Of is het niet zo vreemd dat je soms iets heel anders leest dan er staat?

De vorm van woorden

Als je leest, lees je onbewust niet iedere letter maar scan je het woord. De vorm van het woord zorgt ervoor dat je het woord herkent. Als een woord in hoofdletters is geschreven, is de vorm die je er omheen kunt tekenen een rechthoek. En dat geldt dus voor alle woorden die in hoofdletters zijn gezet. Daarom moet je bij een tekst die helemaal in hoofdletters staat wel iedere letter lezen. Dat duurt dus langer en is intensiever.

Heb je een tekst die in kleine letters is geschreven met hier en daar een beginkapitaal dan is de vorm van het woord niet altijd een rechthoek. Letters als de g, j, p en y hebben een zogenaamde staart die onder de letter uit steekt. Letters als de b, d en h hebben een stok. Die steekt overal bovenuit. Als je dan een vorm tekent om het woord dan ziet iedere vorm er anders uit. Daardoor herken je een woord eerder en lees je een tekst makkelijker.

Caps Lock in hoofdletters en kleine letters met vorm er omheen

Tip

Dus wil je je tekst leesbaar houden, zet dan niet alles in hoofdletters. Gebruik je hoofdletters om ergens meer nadruk op te leggen dan kun je dat ook anders doen. Maak een tekst vet of gebruik een kleur die afwijkt van de kleur die de rest van de tekst heeft. Je tekst valt nu ook op zonder dat het schreeuwt of moeilijk leesbaar is. Of gebruik gewoon de juiste woorden.

Brigitte
ontwerper

naar overzicht

Wil je je bedrijf laten groeien?

Een nieuwe markt aanboren? Of meer naamsbekendheid? Maak een afspraak voor een gratis telefonisch huisstijlgesprek en drie kwartier lang hebben we het over jouw huisstijluitdaging. Hierna kunnen wij zeggen of we er wat mee kunnen.

Droom je van een eigen bedrijf?

En wil je een huisstijl die echt bij je bedrijf past? Niet dertien-in-een-dozijn, maar uniek en onderscheidend? Maak dan een afspraak voor een gratis telefonisch huisstijlgesprek van 45 minuten en ontdek hoe wij je daarmee kunnen helpen.