sinds 2001

naar overzicht

Waarom vormgevers Comic Sans verafschuwen

De Comic Sans is een van de meest bekende lettertypes. Het heeft zelfs een eigen dag. Ieder jaar op de eerste vrijdag van juli is het Comic Sans dag.
Het lettertype is geliefd bij moeders voor uitnodigingen van de kinderfeestjes van hun kinderen. Je komt de letter tegen in de schoolkrant van basisschool. En ook secretaresses gebruiken de Comic Sans graag voor interne memo's of PowerPoint presentaties. Maar vraag je je vormgever de Comic Sans te gebruiken in je nieuwe bedrijfsfolder dan zie je de afschuw op zijn/haar gezicht verschijnen.

Waarom vormgevers Comic Sans verafschuwen

Waarom hebben veel vormgevers zo’n hekel aan de Comic Sans? 

Vormgevers vinden de Comic Sans niet alleen een slechte keuze vanwege het uiterlijk. Ook vanwege de oorsprong van de letter gebruiken zij het lettertype liever niet voor zakelijke en serieuze communicatiemiddelen.
De Comic Sans is uitgebracht door Microsoft in 1984. In die tijd waren er nog niet zoveel digitale lettertypes. Het ontbrak aan een wat meer casual lettertype. Vincent Connare, een Amerikaanse letterontwerper die destijds intern voor Microsoft werkte, heeft daarom de Comic Sans ontworpen. Het uiterlijk van de Comic Sans is gebaseerd op de vaak handgeschreven letters in de tekstballonnen van strips (Comics in het Engels). Daaraan is ook de naam Comic Sans ontleend. Het is bedoeld als speels lettertype voor informele documenten. 

Speelse letter

Een speelse letter wordt niet geassocieerd met zakelijke onderwerpen. Daar gaat het vaak om serieuze zaken. Een speels uiterlijk is dan niet gepast. Ga maar eens bij jezelf na; neem jij een officiële mededeling serieus wanneer die eruit ziet als een uitnodiging voor een kinderfeestje? Nee toch? Stop dan ook met het gebruik van de Comic Sans voor de communicatiemiddelen van je bedrijf. Je wilt toch dat mensen je bedrijf serieus nemen? Er zijn genoeg lettertypes die een serieuze uitstraling hebben en geschikt zijn voor zakelijke communicatiemiddelen. Heb je inspiratie nodig, kijk dan eens in onze portfolio.

En kun je geen afscheid nemen van de Comic Sans? Leef je dan uit in de uitnodiging voor je verjaardagsfeest of kinderfeestje van je kind.

Brigitte
ontwerper

naar overzicht

Wil je je bedrijf laten groeien?

Een nieuwe markt aanboren? Of meer naamsbekendheid? Maak een afspraak voor een gratis telefonisch huisstijlgesprek en drie kwartier lang hebben we het over jouw huisstijluitdaging. Hierna kunnen wij zeggen of we er wat mee kunnen.

Droom je van een eigen bedrijf?

En wil je een huisstijl die echt bij je bedrijf past? Niet dertien-in-een-dozijn, maar uniek en onderscheidend? Maak dan een afspraak voor een gratis telefonisch huisstijlgesprek van 45 minuten en ontdek hoe wij je daarmee kunnen helpen.