B-more design
B-more design

Een bedrijf met uitstraling

7 min leestijd

Als het gaat over de liefde wordt wel eens gezegd dat het innerlijk belangrijker is dan het uiterlijk. Als het gaat over je bedrijf dan klopt dat niet. Daar is het innerlijk en uiterlijk allebei belangrijk. Het innerlijk (branding/strategie) wordt namelijk weerspiegeld in het uiterlijk (identiteit/huisstijl). In mijn blog ‘Branding vs. huisstijl, wat is het verschil?’ leg ik uit wat het precies inhoudt en waarom ze beide belangrijk zijn.

Huisstijl

Wat is een huisstijl? Volgens de algemene definitie is de huisstijl van een bedrijf het totale beeld van prestaties, materialen, kleuren, vormen, gedrag, lay-out, visuals, logo, communicatie en typografie. Een consequent doorgevoerde huisstijl geeft een bedrijf een verzorgde en professionele uitstraling. Daardoor kiezen ze voor jouw bedrijf.

Inside-out-sessie

Om te komen tot een goede huisstijl die past bij je bedrijf moet ik boven tafel krijgen wat iemand wil uitstralen met zijn/haar bedrijf. Daarom begint het proces van het ontwikkelen van een logo en huisstijl bij ons altijd met een inside-out sessie

Eerst gaan we in gesprek. In zo'n gesprek komen voor de hand liggende vragen aan bod zoals: 

  • Geef een beschrijving van je bedrijfsactiviteiten
  • Voor welke doelgroep(en) zijn deze activiteiten bedoeld?
  • Geef een toelichting op de bedrijfsnaam (indien van toepassing). 
  • Wat betekent het? 
  • Hoe ben je tot deze bedrijfsnaam gekomen?
  • Waarin onderscheidt je bedrijf zich ten opzichte van concurrenten?

Deze vragen zouden makkelijk te beantwoorden moeten zijn, omdat hierover al goed nagedacht moet zijn bij het oprichten van een bedrijf of bij het veranderen van koers. Is dat niet zo dan eerst weer terug naar de tekentafel. 

Deze zaken zijn ook belangrijk voor een huisstijl. Die moet namelijk aansluiten bij de doelgroep en ervoor zorgen dat jouw bedrijf zich ook in uitstraling onderscheidt van de concurrenten. 

Daarnaast stel ik de vragen als: 
 

  • Wat wil je uitstralen met je bedrijf? 
  • Zijn er logo's, foto's of andere beelden die al uitstralen wat je zou willen uitstralen?
  • Heb je voorbeelden van logo's, foto's of andere beelden die uitstralen wat je absoluut niet wilt uitstralen?
  • Zijn er kleuren waarvoor je een grote voor- of afkeur heeft?

Na het gesprek gaan we over tot het deel van de inside-out-sessie waarbij ik mensen uit hun comfort zone haal. Niet meer praten, maar kiezen. En dan wordt het voor velen moeilijk. Maar dan komen we echt tot de kern van waaraan de uitstraling van je bedrijf moet voldoen.

Moodboards

Op het einde van het gesprek moet het voor mij duidelijk zijn wat de uitstraling van het bedrijf zal moeten gaan worden. Door de keuzes die ze tijdens de sessie gemaakt hebben, ontstaat een soort moodboard.

Ik heb zelf ook al weleens vijf moodboards gemaakt met vijf verschillende uitstralingen. Als ik mensen daaruit laat kiezen komen de meesten uit op een combinatie van meerdere stijlen.

Welke van onderstaande moodboards past bij de uitstraling van jouw bedrijf?
Betrouwbaar en degelijk, Bewust en natuurlijk, Fris en open, Hip en trendy of Warm en persoonlijk?

Betrouwbaar en degelijk
moodboard betrouwbaar en degelijk

Bewust en natuurlijk
moodboard bewust en natuurlijk

Fris en open
moodboard fris en open

Hip en trendy
moodboard hip en trendy

Warm en persoonlijk
moodboard warm en persoonlijk

Brigitte 
ontwerper

naar overzicht