B-more design
B-more design

Branding vs. huisstijl: wat is het verschil?

6 min leestijd

Als wij zeggen dat we gespecialiseerd zijn in huisstijlen dan krijgen we regelmatig te horen “dus jullie doen aan branding”. Ja en nee. De termen branding (op z'n Engels) en huisstijl worden regelmatig door elkaar gehaald. Maar wat is nu het verschil tussen die twee? In deze blog leggen we het je uit. Ook laten we zien hoe branding en huisstijl met elkaar verbonden zijn en waarom ze niet zonder elkaar kunnen.

Branding vs. huisstijl

Wat is branding?

Branding is de belofte die je aan je klanten doet. Wat de waarden, missie en visie van je merk zijn. Klanten moeten zich kunnen identificeren met de waarden en overtuigingen van jouw merk. Het gaat dus verder dan alleen het product of dienst. 
Goede branding maakt ook duidelijk waarmee je merk zich van andere soortgelijke merken onderscheidt. Het zorgt voor een unieke identiteit.

Doe je dat goed dan levert dat loyale klanten op. En die loyale klanten komen ook nog eens regelmatig terug voor herhaalaankopen. Een ander positief effect is dat loyale en tevreden klanten anderen sneller aanmoedigen om met jou in zee te gaan. Je klanten worden jouw ambassadeurs.

Daarnaast draagt goede branding bij aan een voordeel ten opzichte van je concurrenten als je je in een markt begeeft met veel vergelijkbare merken. Sterke branding zorgt er namelijk niet alleen voor dat je merk zich onderscheidt van de rest. Klanten zijn vaak bereid meer te betalen voor merken die ze vertrouwen en waarderen. Dus je verkoopt niet alleen meer, maar kunt ook hogere tarieven vragen.

Heeft je bedrijf een goede branding dan wil dat niet zeggen dat je klaar bent. De markt en behoeftes van je klanten veranderen. Daarnaast kun je te maken hebben met veranderingen in techniek, consumentengedrag of de industrie. Je merk zal zich daaraan moeten aanpassen om te kunnen overleven. Branding heeft dus constant aandacht en zorg nodig.

Wat is een huisstijl?

Kort gezegd is de huisstijl het ‘gezicht’ van je merk in de buitenwereld, oftewel de visuele identiteit. Naast het logo zijn dat de kleuren, lettertypen, visuele elementen en lay-outs van je merk. Met een goede huisstijl draag je de waarden en belofte van je merk uit. Een goede huisstijl ondersteunt en versterkt de branding dus.

Een consistente huisstijl is van belang voor herkenbaarheid en geloofwaardigheid van je merk. Een herkenbaar en geloofwaardig merk zorgt weer voor vertrouwen bij je klanten. Ook geeft het je merk een professionele uitstraling. Merken die professioneel en consistent worden gepresenteerd, worden vaak gezien als betrouwbaarder en waardevoller. En dat levert nieuwe klanten op.

Met een consistente huisstijl versterk je de merkidentiteit. Klanten weten wat ze van je merk kunnen verwachten. En door die consistente huisstijl met duidelijke richtlijnen weten alle teamleden hoe ze de professionele uitstraling kunnen doorvoeren in alle communicatiemiddelen. Daarmee blijft je professionele uitstraling overeind.

Hoe branding en huisstijl samenwerken

Branding en huisstijl zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Branding legt de basis van de merkidentiteit en merkervaring. De huisstijl heeft de visuele elementen die dit communiceren. 
Als branding en huisstijl goed met elkaar samenwerken dan vergroot dat de herkenning van het merk in de markt. En dat kan weer zorgen voor loyale klanten en meer betrokkenheid. Een krachtige merkidentiteit versterkt de reputatie en geloofwaardigheid van je merk.

Een effectieve branding- en huisstijlstrategie

Om tot een goede branding en huisstijl te komen, is het belangrijk dat je je doelgroep en de markt goed kent. Wie zijn je klanten? Waaraan hebben ze behoefte? Wie zijn je concurrenten? En wat maakt jouw merk uniek?
In je strategie definieer je je merkwaarden en je boodschap. Deze waarden verwerk je vervolgens in zowel de branding als de huisstijl. Daarmee creëer je een unieke identiteit die aanspreekt.

Conclusie

Een sterke branding en een consistente huisstijl leveren jouw merk het volgende op:

  • een unieke merkidentiteit,
  • herkenbaarheid van je merk in de markt,
  • loyale klanten,
  • concurrentievoordeel,
  • meer betrokkenheid van klanten.

Een goede combinatie van branding en huisstijl brengt een merk tot leven.
 

naar overzicht