B-more design
B-more design

Waarom website-onderhoud belangrijk is

9 min leestijd

Een website is geen statisch visitekaartje. Eigenlijk is een website nooit af. Je bedrijf maakt door de jaren heen diverse veranderingen door. Uitbreidingen, koerswijzigingen. Het kan allemaal. Ook je omgeving en op digitaal gebied blijven verandering doorgaan. Het is dan belangrijk om je website up-to-date te houden.
Regelmatige updates zorgen ervoor, dat je:

  • Beter vindbaar blijft in zoekmachines zoals Google.

  • Een betrouwbare indruk maakt op bezoekers.

  • Veilig en technisch up-to-date blijft.

  • Altijd de juiste informatie biedt aan klanten.

Waarom website-onderhoud belangrijk is

Wanneer heb jij je website voor het laatst bijgewerkt?

Veel ondernemers vergeten hun website, nadat deze is opgeleverd. Je bent toch online? Wat jij wilt vertellen, kunnen ze nu toch voortaan ook op het internet vinden. Maar het blijft belangrijk je eigen website regelmatig te controleren. Kloppen alle contactgegevens nog? Zijn je prijzen actueel? Heb je je diensten uitgebreid of juist beperkt? Werken alle links? Hou jij dit bij? Een verouderde website kan je geloofwaardigheid schaden en potentiële klanten afschrikken.

Verouderde informatie: waarom het schadelijk is en hoe je dit voorkomt

Afschrikken is toch wel het laatste wat je wilt met je website. Verouderde informatie op je website is niet alleen onprofessioneel, maar kan ook meteen gevolgen hebben voor je bedrijf. Bezoekers die verkeerde informatie lezen, kunnen het vertrouwen in je merk verliezen en sneller afhaken. Denk aan:

  • Niet-werkende links 
    Helaas komt het nog vaak voor. Websites worden aangepast, waardoor pagina’s komen te vervallen of een andere benaming zorgt voor een andere url. Maar ergens anders binnen de website wordt wel verwezen naar deze oude pagina. Wat krijg je dan? Een link die een error veroorzaakt. Dat wil je niet. Dus bedenk altijd goed wat het effect van zo’n aanpassing kan zijn. Bij het linken naar externe websites moet je helemaal oppassen voor errors. Want weet jij wanneer ze daar iets aanpassen of iets komt te vervallen? Nee. Maar je zit wel met een errormelding. 
  • Oude prijzen of diensten
    Heb je prijzen op je website staan, dan is het heel erg belangrijk deze up-to-date te houden. Bij het zien van een prijs beslist een bezoeker al vaak of deze binnen het budget past. Die zit dan niet te wachten op een onverwachte prijsverhoging, omdat de website nog de oude prijzen liet zien. Of ze zien je aanbod van diensten en denken bij jou aan het juiste adres te zijn, totdat ze horen, dat je iets niet meer doet. Dat is de slechte reclame die je voor bedrijf kunt maken.
  • Medewerkers die niet meer in dienst zijn
    Zorg ervoor dat je team actueel is. Niets zo vervelend als iemand bij je aanklopt, omdat ze graag geholpen willen worden door een specifiek iemand en te horen krijgt, dat die persoon niet meer werkzaam is. Door het veranderen van baan of nog erger door overlijden. 
  • Verlopen aanbiedingen of evenementen 
    Maak mensen niet blij met een dode mus, maar laat alleen de actuele aanbiedingen en aankomende evenementen zien. Dan gaan ze niet balen als ze iets interessants gemist hebben.

Hoe voorkom je verouderde informatie?

Check je website regelmatig. Zet in je agenda een terugkerende taak, waarin je bijvoorbeeld elk kwartaal je website controleert.
Zet in je agenda herinneringen voor wanneer een pagina geüpdatet moet worden of een overzicht van aanbiedingen of evenementen moet worden aangepast.
Laat klanten, medewerkers of naasten feedback geven. Zelf kun je soms snel iets missen, omdat het allemaal bekend is. Je scant dan eerder, dan dat je bewust ziet wat er allemaal staat. Een ander bekijkt het kritischer en ziet daardoor dingen sneller.

Gebruik online tools om je links te controleren. Online zijn er diverse platformen te vinden, die je website kunnen scannen op niet-werkende ook wel broken links. Heel handig als je website door de jaren heen flink is gegroeid met nieuwe (landings-)pagina’s waarbij veel interne links zijn verwerkt.
Automatiseer waar mogelijk. Bijvoorbeeld door dynamische content te gebruiken zoals aanbiedingen of evenementen die automatisch worden bijgewerkt. Is de datum voorbij, dan laat het systeem het niet meer zien.

Wil je weten hoe jij je website eenvoudig up-to-date houdt? Neem contact met ons op, dan kijken we samen naar een slimme aanpak!

5 veelgemaakte fouten bij website-onderhoud

  1. Verouderde informatie – Oude prijzen, niet-werkende links of medewerkers die er niet meer werken.
  2. Geen nieuwe content – Blogs en nieuwsberichten houden je website actief en helpen bij SEO.
  3. Slechte navigatie – Een onduidelijke of te complexe structuur jaagt bezoekers weg.
  4. Technische achterstand – Niet-up-to-date plugins, trage laadtijden en gebrekkige beveiliging.
  5. Geen mobiele optimalisatie – Een website die niet goed werkt op smartphones mist een grote groep gebruikers.

Hoe onderhoudsvriendelijk is jouw CMS?

Een gebruiksvriendelijk CMS (Content Management Systeem) maakt het makkelijker om je website bij te houden. Werk je met een systeem dat gebruiksvriendelijk is, of kost het je veel tijd en moeite om simpele wijzigingen door te voeren? Als bijwerken lastig is, wordt het vaak uitgesteld. Misschien is het tijd om te kijken naar een efficiënter systeem.

Geen tijd? Laat het automatiseren of uitbesteden!

Heb je weinig tijd om je website te onderhouden? Dan zijn er slimme oplossingen, zoals Automatische updates voor beveiliging en technische verbeteringen, contentplanningen om regelmatig nieuwe berichten te plaatsen of het uitbesteden aan een expert die ervoor zorgt dat je website altijd up-to-date en vindbaar blijft.

Wil je een website die altijd actueel, veilig en goed vindbaar is, zonder dat het je veel tijd kost?

Wij helpen je met slimme oplossingen en nemen het werk uit handen. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen!
 

naar overzicht